Vår arv
En arv av funksjon og stil – siden 1891
Grunnlagt i Helsingborg, Sverige, i 1891, har Tretorn vokst fra en lokal produsent til et globalt anerkjent merke. Selv om produktene våre nå finnes i butikker over hele verden, holder vi oss tro mot våre skandinaviske røtter – der funksjonalitet møter tidløs design.
For oss betyr arv mer enn bare historie. Det handler om å skape holdbare, pålitelige produkter laget for å tåle nordisk vær, uten å gå på kompromiss med stilen. Enten du befinner deg i byen eller ute i naturen, er designene våre laget for å bevege seg med deg – uansett hvor livet tar deg.
Bare fem år etter grunnleggelsen produserte vi én million par kalosjer i Helsingborg. I år 1900 lanserte vi våre første joggesko – starten på en reise som skulle strekke seg over generasjoner av innovasjon. Fra banebrytende gummistøvler og tennisballer til å introdusere verdens første luksuriøse tennissko, har Tretorn alltid stått for ytelse og nyskaping.
I dag bærer vi denne arven videre med stolthet. Over 120 år med håndverk, utforskning og utvikling har formet hvem vi er – og vi er bare i begynnelsen.
Født av skandinavisk vær
Den 3. januar 1891 åpnet Dunker-familien en gummifabrikk i Helsingborg, Sverige – og la grunnlaget for det som skulle bli Tretorn. Med 52 ansatte og et produksjonslokale på 2 500 kvadratmeter begynte fabrikken å produsere kalosjer designet for å møte de krevende forholdene til skandinaviske bønder. På den tiden var det få som hadde skikkelig fottøy for å beskytte seg mot det kalde og våte klimaet i regionen. Tretorns kalosjer ble raskt en revolusjonerende løsning som holdt arbeiderne tørre og varme ute på jordene. Allerede i 1892 var over 39 000 par produsert.
1896 – 1 million kalosjer
Drevet av innovasjon og behov vokste Tretorn raskt. Bare fem år etter grunnleggelsen nådde fabrikken en stor milepæl: én million produserte par kalosjer. Denne tidlige suksessen la grunnlaget for generasjoner av værbestandig fottøy og en arv bygget på utholdenhet, funksjon og skandinavisk design.
Født av skandinavisk vær
Fra 52 til 575
Etter hvert som produksjonen økte, ekspanderte Tretorn raskt, og bare ni år etter oppstarten hadde antallet ansatte vokst fra 52 til 575 i år 1900.
1900 – Den første joggeskoen
Det mange ikke vet, er at Tretorn er verdens nest eldste produsent av joggesko. Kort tid etter at det amerikanske gummiselskapet begynte å produsere Keds, bestemte Dunker-familien – drevet av en lidenskap for sport og med kunnskap om vulkanisering av gummi – seg for å satse på sportsmarkedet. Den 1. mai 1900 produserte vi vår første joggesko med gummisåle – en banebrytende innovasjon innen fottøy og starten på en ny æra for Tretorn.
Dunker-familien tok sin lidenskap for sport til neste nivå. To år etter lanseringen av sine første joggesko begynte Henry Dunker og Tretorn å produsere tennisballer. Tennisballene ble raskt svært populære og mye brukt.
Tretorn gikk fra å produsere beskyttende fottøy for bønder til å skape den første gummistøvelen slik vi kjenner den i dag. Dette var en naturlig utvikling som gjorde gummistøvlene mer brukervennlige – ikke bare for bønder, men også for vanlige kunder.
Hoveddelen av fabrikkens arbeidsstyrke besto av kvinner. I 1911 etablerte Henry Dunker et av verdens første private barnehagetilbud, kalt “Barnkrubban.” Der fikk de ansattes barn omsorg mens foreldrene arbeidet – noe som satte en ny standard for forholdet og ansvaret mellom arbeidsgiver og ansatte. Noen sier at “Barnkrubban” er opphavet til uttrykket “CSR – The Swedish Way.”
I 1915 ble Tretorn utnevnt til kongelig hoffleverandør under kong Gustav V. Som en ivrig sportsmann, jeger og anerkjent tennisspiller var Gustav V kjent i Sverige under pseudonymet “Mr. G”, også kalt “V Gurra.” Den dag i dag fortsetter Tretorn å levere til det svenske kongehuset.
Tretti år etter produksjonen av sin første joggesko opplevde Tretorn et stort gjennombrudd med lerretssko på det globale markedet. Joggesko ble raskt et verdensomspennende fenomen, og Tretorn etablerte seg som en sentral aktør i det internasjonale joggeskomarkedet. Dette var en gullalder for Tretorn – og for mange andre joggeskomerker.
1939 – Resirkulert gummi
Under andre verdenskrig ble all import av gummi stanset. I 1939 startet en landsdekkende innsamling av gummi i Sverige. Tretorn oppfordret kundene sine til å levere inn gamle gummistøvler og annet gummiavfall, som deretter ble bearbeidet på fabrikken for å skape nye produkter.
Den 15. oktober 1946 produserte Tretorn en tennisball laget av løvetanngummi. Denne unike ballen var et eksperimentelt innovasjonsprosjekt og et bevis på Tretorns engasjement for å utforske nye materialer.
Med innovasjoner som gummistøvler, joggesko og tennisballer i porteføljen, oppnådde Tretorn internasjonal anerkjennelse. Denne verdensomspennende berømmelsen gjorde Tretorn til den største gummiprodusenten i Skandinavia på 1950-tallet. Med 3 000 ansatte produserte Tretorn hele 7 millioner gummistøvler årlig.
1952 – Introduksjonen av Castor
Etter krigen økte antallet bønder, noe som førte til økt etterspørsel etter beskyttende fottøy. Utviklingen av arbeidsstøvler var dypt forankret i Tretorns DNA, og i 1952 introduserte vi den klassiske arbeidsstøvelen Castor. Den ble designet med en tresåle for å gi ekstra stabilitet og tilby bøndene en komfort som minnet om følelsen av å bruke tresko.
Henry og Gerda Dunker etablerte Dunker-stiftelsen, viet til å støtte eldreomsorg for innbyggerne i Helsingborg og til å finansiere kreftforskning. Etter Henry og Gerda Dunkers bortgang overtok stiftelsen deres hjem og gjorde det om til et omsorgssenter – Villa Hevea, som fortsatt er i drift den dag i dag.
1955 – Tournament
Etter suksessen med sportsskoene på 1930-tallet lanserte vi en ny versjon av Tournament som en tennissko. Modellen er en ekte original og ble relansert i 2019 med et moderne og miljøvennlig design.
1955 – Oppfinnelsen av den trykkløse tennisballen
I 1955 var det tid for Tretorns neste store innovasjon. Det året oppfant og patenterte vi den trykkløse tennisballen – en type ball som i dag brukes over hele verden.
Trykkløse baller skiller seg fra vanlige tennisballer ved at spretten kommer fra gummikjernen, noe som gjør at de ikke mister trykk eller spenst over tid. De trenger bare å byttes ut når det ytre laget slites ut, vanligvis etter 1–2 år.
Tretorn fortsetter i dag å produsere verdens mest avanserte og spillbare trykkløse tennisballer.
I 1960 oppfant Tretorn lavtrykksballer – en serie mykere baller som beveget seg saktere, utviklet for å gjøre det enklere og mer effektivt å trene og utvikle tennisteknikk.
Opprinnelig lansert som “Davis Cup” og senere omdøpt til “Racket”, var denne svært populære originalmodellen designet for profesjonell tennis. Med en slitesterk gummitåkappe og en tredobbel, mønstret såle som tålte selv de tøffeste kampene, var det en innovativ tennissko for grusbaner – og den ble raskt et ikon. Racket-skoen forblir en ekte klassiker og ble relansert i 2019 med et moderne, miljøvennlig design.
I 1961 gikk Henry Dunker, grunnleggeren av Tretorn, bort og etterlot seg en av de største formuene i Sverige på den tiden. Siden han og Gerda Dunker var barnløse, bestemte de seg for å testamentere 58 millioner SEK (tilsvarende rundt 550 millioner SEK i dag) til Dunker Donasjonsfond og Dunker-stiftelsen.
Midlene fra Henry og Gerda Dunkers donasjonsfond var ment å forbedre hverdagen for innbyggerne i Helsingborg. Pengene fra fondet brukes fortsatt den dag i dag av Helsingborg kommune til å bygge nye kultur- og idrettsanlegg (se år 2002 for mer informasjon).
1967 – Introduksjonen av Nylite
I 1967 lanserte Tretorn Nylite, verdens første luksuriøse tennissko. Den ble raskt en favoritt da tennisstjerner som Björn Borg og Martina Navrátilová dominerte på den internasjonale scenen. Borg brukte skoen både på og utenfor banen, og den fikk ikonstatus etter å ha blitt båret under Wimbledon og US Open på 1970-tallet.
Mot slutten av 1980-tallet hadde Tretorn også satt sitt preg på moteverdenen. Gjennom innovasjoner som kombinerte funksjonalitet og design, ble skoene våre et fast innslag i motebildet. Lerretsmodellen Nylite ble til og med utnevnt som et must-have i The Official Preppy Handbook.
Tretorn innledet et samarbeid med Katja of Sweden, en av Sveriges mest innflytelsesrike designere på den tiden. Katja samarbeidet med Tretorn om å skape sesongbaserte motekolleksjoner, ride- og seilstøvler samt joggesko gjennom flere sesonger.
I 1968 ble de olympiske lekene arrangert i Mexico, kjent som “Design-OL” på grunn av den banebrytende grafiske designkampanjen som har blitt en av de mest ikoniske i OL-historien. Tretorn var stolte over å produsere den offisielle skoen for det svenske OL-laget, noe som ytterligere befestet merkets posisjon som en global aktør innen sport og joggesko.
OL-skoen var også den offisielle lag-skoen under vinter-OL i Grenoble samme år.
Mot slutten av 1960-tallet hadde seiling blitt stadig mer populært, både som sport og fritidsaktivitet. I denne perioden introduserte Tretorn den klassiske seilkolleksjonen Wings. De gummibaserte seilskoene ble raskt populære og et vanlig syn i hele den svenske skjærgården.
På begynnelsen av 1970-tallet søkte folk tilbake til naturen og begynte å utforske skogene. I 1972 lanserte Tretorn den klassiske turskoen Sarek, designet for å gi komfort under lange turer. Samme år registrerte Tretorn også navnet til Sveriges Sarek nasjonalpark som varemerke.
Den svenske kongen (den gang kronprins) prydet forsiden av Tretorns internmagasin Skohornet, iført den olympiske skoen.
I 1976 lanserte Tretorn et spesielt samarbeid med ABBA, der det ble designet en limited edition av Tretorn x ABBA-tresko. Dette markerte Tretorns første musikalske samarbeid – og en betydningsfull mulighet, ettersom ABBA på den tiden var et av verdens mest kjente band.
I Sverige blomstret friluftslivet. Folk dro på fotturer, fisket og tilbrakte tid på sommerhyttene sine. Tretorn introduserte for første gang sin klassiske gummistøvel Strong, som raskt ble en favoritt for hele familien. Selv i dag er Strong en av Tretorns mest solgte gummistøvler.
På 1980-tallet vokste preppy-trenden i USA, og den berømte Preppy Handbook ble utgitt. Boken guidet leserne i hvor de skulle handle og hva de burde ha på seg, og ble raskt populær blant unge mennesker. I denne perioden ble Nylite-skoen sett på flere kjendiser og fikk ikonisk status. Da The Preppy Handbook kom ut, ble Nylite listet som en av de «må ha»-joggeskoene – en anerkjennelse som ga skoens popularitet et stort løft!
1983 – Den trykkløse XL-tennisballen
Tretorn lanserte den nye og unike trykkløse XL-tennisballen – den første trykkløse ballen som leverte ytelse på nivå med trykksatte baller. Den ble raskt en stor suksess. I løpet av de neste årene ble den en av de mest populære tennisballene i Sverige og i mange andre land, blant annet Sveits, Belgia, Singapore, Italia og Mexico. Solgt i over 80 land ble den den raskest voksende tennisballen i verden.
1985 – Björn Borg slutter seg til Tretorn
På dette tidspunktet hadde Björn Borg allerede samarbeidet med Tretorn i mange år. I 1985 ble han imidlertid offisielt en del av Tretorns rådgivningsteam som ekspert innen produktutvikling og markedsføring. Borg spilte en aktiv rolle i teamet og bidro med råd for å forbedre eksisterende produkter og idéer til nye. Hans tilnærming til produktutvikling var like kvalitetsfokusert som hans legendariske spillestil på tennisbanen.
1988 – Tretorn PLUS-ball
Akkurat som Tretorn mente Björn Borg at det ikke fantes noen snarveier til suksess – hardt arbeid var uerstattelig. Tre år etter lanseringen av XL-tennisballen introduserte Tretorn, i samarbeid med Björn Borg, PLUS-ballen.
Produksjonen av Tretorn XL- og PLUS-ballene var basert på en ny og unik gummiblanding. Bruken av disse materialene krevde en helt ny produksjonsteknologi. Tradisjonelle manuelle metoder ble erstattet av en avansert, datastyrt produksjonslinje, der gummikjernene til tennisballene ble produsert med høyeste presisjon.
1988 – Tennis på Den kinesiske mur
Björn Borg brakte ny kreativitet til merket, og samme år som Tretorn PLUS-ballen ble lansert, spilte han tennis med Tretorn på Den kinesiske mur.
Den 14. juni 1991 feiret Tretorn sitt 100-årsjubileum. Legender som Stan Smith og Ilie Năstase deltok i feiringen i Helsingborg. En senterbane ble bygget foran fabrikken, og en turnering ble arrangert for å markere anledningen.
1998 – Micro XTretorns mikrocell-teknologi ble introdusert, patentert over hele verden og anerkjent av International Tennis Federation (ITF) som banebrytende innen en ny kategori tennisballer kalt microcells.
Tretorns Micro X-tennisballer er verken trykksatte eller trykkløse – de kombinerer det beste fra begge verdener. Resultatet er en tour-ball med topp ytelse som beholder spretten og kvaliteten over tid.
2002 – Trykksatte tennisballer
Tretorn introduserte trykksatte tennisballer og ble offisiell sponsor for WTA (Women’s Professional Tennis Association).
Dunkers Kulturhus ble bygget i Helsingborg, finansiert av stiftelsen etter Henry og Gerda Dunker. Denne stiftelsen muliggjorde også byggingen av flere kultur- og idrettsanlegg, blant annet Kulturmagasinet, Olympia stadion, Grafiska Museet og Helsingborgs Stadsteater.
Tretorn mottok moteprisen fra det svenske motemagasinet Café som Årets joggeskomerke.
Den revolusjonerende ridestøvelen Advanced, utviklet i samarbeid med Malin Baryard, ble lansert.
2007 – Tretorn x Acne-samarbeid nr. 1
Tretorn og Acne slo seg sammen i et samarbeid og lanserte tre ulike Co-Labs over tre sesonger. Den første Tretorn x Acne joggeskokolleksjonen debuterte i 2007.
2008 – Tretorn x Acne-samarbeid nr. 2
Tretorn og Acne presenterte sin andre Tretorn x Acne joggeskokolleksjon.
2009 – Tretorn x Acne-samarbeid nr. 3
Tretorn og Acne lanserte sin tredje Tretorn x Acne joggeskokolleksjon.
Et eksklusivt joggeskosamarbeid med Comme des Garçons ble lansert. Dette Co-Lab-prosjektet ble en stor suksess og ble brukt av mange internasjonale kjendiser.
Tretorn inngikk offisielle ballpartnerskap med utvalgte turneringer på WTA- og ATP World Tour, blant annet i Hamburg, Stockholm, Umag, Zagreb og Båstad.
2016 – Eco Essentials
I 2016 feiret vi vårt 125-årsjubileum, noe som fikk oss til å reflektere over selskapets kjernefilosofi og hvilke produkter vi ønsker å skape de neste 125 årene. Med en lang historie innen CSR og ansvarlig produksjon, og i lys av de store klimautfordringene vi står overfor, bestemte vi oss for å ta et enda større ansvar. For å fremme innovasjon og bruke planetens begrensede ressurser på en smartere måte lanserte vi Eco Essentials-initiativet.
2016 – Left Over Project
Tretorn lanserte sitt første Eco Essentials-prosjekt – Left Over Project. I samarbeid med den svenske friluftsforhandleren Naturkompaniet introduserte vi en regnjakkekolleksjon inspirert av naturens økosystemer, der ingenting går til spille. Vi kjøpte opp overskuddstekstiler fra produsenter og gjenbrukte dem for å skape en ekstremt begrenset kolleksjon.
2017 – Ghost Net Project
Tretorn og Naturkompaniet lanserte det andre Eco Essentials-prosjektet – en limited edition Co-Lab-kolleksjon laget av resirkulerte fiskegarn, samlet inn for å bidra til å forhindre spøkelsesnett i havene våre.
2017 – World Ocean Conference, New York
Tretorn ble anerkjent som et flaggskipselskap for sitt arbeid med å nå klimamålene og ble fremhevet under FNs World Ocean Conference i New York.
2018 – Bioplant
Tretorn og Naturkompaniet lanserte det tredje Eco Essentials-prosjektet: en eksklusiv Co-Lab-regnjakke som er 100 % biologisk nedbrytbar. Jakken er laget av PLA fremstilt fra tapioka og sukkerrør, noe som eliminerer behovet for fossile brensler.
2018 – OCEAN-SHELL®
I 2018 introduserte Tretorn OCEAN-SHELL® som neste innovasjon innen Eco Essentials-initiativet. OCEAN-SHELL® er et trelags stoff laget av resirkulerte PET-flasker samlet fra havet utenfor Taiwan. Jakken har en hydrofil membran som også er laget av resirkulert havplast, noe som gjør materialet til en fornybar ressurs som kan resirkuleres på nytt.
OCEAN-SHELL®-stoffet brukes i dag i jakker som Arch- og Sphere-modellene. Designet for å fornye fremtiden, vil dette materialet fortsette å dukke opp i Tretorns kolleksjoner på mange nye og kreative måter.
Kolleksjonen “I André Benjamin Will Not Draw In Class” ble lansert, inspirert av André Benjamins personlige forhold til den klassiske Nylite-skoen fra oppveksten i Atlanta. Fra Andrés originale skisser til den ferdige kolleksjonen ble den klassiske Nylite fylt med den lekne ånden og formsansen til denne stilikonet.
Tretorn gjenskapte sine ikoniske joggesko fra 1960-tallet – nå med et renere fotavtrykk i tråd med Eco Essentials-initiativet.
For SS20 lanserte vi et eksklusivt samarbeid med designeren Nigel Cabourn. Partnerskapet var forankret i en felles lidenskap for å skape høykvalitetsplagg som er funksjonelle i detaljene, tidløse i designet og respektfulle overfor miljøet. Samarbeidet besto av en tredelt kolleksjon – en jakke, en veske og et par joggesko.
I 2020 feiret vi 120 år siden vi produserte vår aller første joggesko – og det ble markert med stil! Som en hyllest til vår sneaker-arv introduserte vi 1900 Jubilee, en eksklusiv nyutgave av vår første joggesko. Mens alle de klassiske designlinjene ble bevart, ble skoen produsert på en moderne og bærekraftig måte under vårt Eco Essentials-initiativ.
2020 – Tretorn x SEA LIFE Trust
Vi utvidet Eco Essentials-initiativet for å nå helt ned til havets dyp. I 2020 tok vi neste steg mot å endre hvordan vi samhandler med naturen, gjennom et samarbeid med SEA LIFE Trust – en registrert veldedig organisasjon dedikert til å beskytte verdens hav og det marine livet i dem. Samarbeidet Tretorn x SEA LIFE Trust var forankret i en felles lidenskap for sunne, levende og beskyttede hav.
Kolleksjonen besto av en parka, en veske og et par joggesko, alle laget av resirkulerte materialer som fiskegarn og plastflasker hentet fra havet. For hvert solgte produkt ble 10 % av salgsprisen donert til SEA LIFE Trust.
2021 – Sea Level Re-Boot
Tretorn ønsket å øke bevisstheten om global oppvarming ved å designe en gummistøvel kalt “Sea Level Re-Boot”, som visualiserte de konkrete konsekvensene av klimaendringer. Målet var å inspirere til handling – både hos oss selv og andre.
Den ikoniske gummistøvelen hadde en påtrykt målestokk som viste hvordan havnivået forventes å stige i løpet av de kommende tiårene på grunn av klimaendringene. Støvelen ble laget av bærekraftige og resirkulerte materialer.
Vi feiret 120-årsjubileet for vår tennisball ved å være offisiell kampball i Båstad under Tennisukene.
Tretorn ble offisiell leverandør til Sveriges Olympiske Komité og utstyrte hele det svenske OL- og Paralympiske laget med vår spesialutgave Olympic Arch Hybrid-sko – designet for å brukes mellom konkurransene under de olympiske og paralympiske lekene.